Dreyfus model helpt bij toetsen
OpenCert maakt gebruik van het Dreyfus model als toetsingsinstrument voor verworven vaardigheden. Het Dreyfus model helpt inzichtelijk te maken hoe studerenden door middel van formele trainingen en oefeningen kennis en vaardigheden hebben verworven.
Het Dreyfus model is vernoemd naar de broers Stuart en Hubert Dreyfus, die op 21 mei 1980 een onderzoeksverslag getiteld “A Five-Stage Model of the Mental Activities involved in Directed Skill Acquisition” hebben gedeponeerd aan de universiteit van Berkeley. Stuart Dreyfus was in die tijd onderzoeker bij het Department of Industrial Engineering en Hubert Dreyfus deed onderzoek bij het Department of Philosophy. Het verslag is ontstaan als resultaat van een gemeenschappelijk onderzoek naar de effectiviteit van gerichte training voor het opdoen van nieuwe vaardigheden. In latere jaren zou het model door Stuart Dreyfus worden verfijnd tot het instrument waar we tegenwoordig gebruik van maken.
Anyone who wishes to acquire a new skill is immediately faced with two options. He can, like a baby, pick it up by imitation and floundering trial–and-error, or he can seek the aid of an instructor or instructional manual. The latter approach is far more efficient, and in the case of dangerous activities, such as aircraft piloting, essential.
Iemand die volledig nieuw is in een vakgebied en geen idee heeft wat hij of zij aan het doen is, is een novice. Als je kennis hebt van de materie en je weg kunt vinden in het vakgebied dan ben je beginner. Iemand die geconfronteerd wordt met nieuwe situaties binnen het vakgebied waar het geleerde niet meer van toepassing is, heet competent. En wie heel goed is geworden in zijn vak, heet proficient. Iemand is een expert als het vakgebied intuïtief wordt benaderd en uitdagingen routinematig, bijna gedachteloos, worden aangegaan.
Novice-to-Expert scale
Knowledge | Standard of work | Autonomy | Coping with complexity | Perception of context | |
---|---|---|---|---|---|
1 Novice | Minimal, or 'textbook' knowledge without connecting it to practice | Unlikely to be satisfactory unless closely supervised | Needs close supervision or instruction | Little or no conception of dealing with complexity | Tends to see actions in isolation |
2 Beginner | Working knowledge of key aspects of practice | Straightforward tasks likely to be completed to an acceptable standard | Able to achieve some steps using own judgement, but supervision needed for overall tasks | Appreciates complex situations but only to achieve partial resolution | Sees actions as a series of steps |
3 Competent | Good working and background knowledge of area of practice | Fit for purpose, though may lack refinement | Able to achieve most tasks using own judgement | Copes with complex situations through deliberate analysis and planning | Sees actions at least partly in terms of longer goals |
4 Proficient | Depth of understanding of discipline and area of expertise | Fully acceptable standard achieved routinely | Able to take full responsibility for own work (and that of others where applicable) | Deals with complex situations holistically, decision making more confident | Sees overall 'picture' and how individual actions fit within it |
5 Expert | Authoritive knowledge of discipline and deep tacit understanding across area of practice | Excellence achieved with relative ease | Able to take responsibility for going beyond existing standards and creating own interpretation | Holistic grasp of complex situations, moves between intuitive and analytical approaches with ease | Sees overall 'picture' and alternative approaches; vision of what may be possible |
Het Dreyfus model is niet perfect. Het heet ‘model’ om een reden: het is een vereenvoudigde weergave van de werkelijkheid en daar horen beperkingen bij. Zaken om rekening mee te houden is dat geen van de niveau’s garanties geeft voor een goed resultaat: iedereen maakt fouten en door het maken van fouten leer je. Ook deskundigen maken fouten en dat levert als extra risico op dat deze fouten roekeloos worden overgenomen door zowel beginners als gevorderden. En als laatste zijn deskundigen niet per sé goede docenten: deskundigen kunnen goede docenten zijn, maar ze zijn ook niet altijd meer in staat om uit te leggen waarom ze iets op een bepaalde manier doen.